Penikkatauti – kuinka siitä pääsee eroon?

Penikkatauti on meille monille tuttu vaiva, onkin arvioitu että jopa puolet kestävyysjuoksijoista kärsii vaivasta elämänsä aikana. Penikkatauti on yleisnimitys säären kiputiloille, jotka syntyvät pitkäkestoisesta rasituksesta. Penikkatauti paikantuu yleisimmin säären sisäosaan, ja sitä esiintyy tyypillisimmin hyppimistä ja juoksemista vaativissa lajeissa. Haastavan vaivasta tekee sen helppo uusiutuvuus.

Onko minulla penikkatauti?

Kuvassa penikkataudin kipualueet. Kipua esiintyy yleisimmin alueilla 2 ja 3. Kipu alueella 1 on harvinaisempaa. Numero 4 kuvaa sääriluuta

Kipu paikantuu yleisimmin säären mediaali- eli sisäosaan. (Kuvassa 2 ja 3).  Alue on yleensä kosketusarka, ja saattaa tuntua epätasaiselta tai kuoppaiselta. Myös turvotusta voi esiintyä. Penikkataudissa kipualue on vähintään 5 cm kokoinen, jos kipualue on selkeästi pienempi (2-3cm) voidaan kivun syyksi epäillä säären rasitusmurtumaa.

Penikkataudin alkuvaiheessa kipu saattaa tuntua vasta liikunnan jälkeen ja kestää muutamasta tunnista muutamaan päivään, joko ajoittaisena tai jatkuvana. Tilan jatkuessa kipu alkaa tuntua myös liikuntasuorituksen aikana. Kipu saattaa helpottaa vasta levossa, mutta palaa jälleen rasituksen yhteydessä. Penikkataudin pitkittyessä kipu voi ilmetä pienenkin aktiivisuuden yhteydessä ja pahimmissa tapauksissa se voi tuntua myös leposärkynä.

Mistä penikkatauti johtuu?

Penikkataudin syyt voidaan jakaa sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Sisäisiin tekijöihin kuuluvat alaraajojen muuttunut biomekaniikka ja/tai anatomiset virhelinjaukset (kuten madaltunut jalkaholvi), pienentynyt lihasvoima, muuttunut liikkuvuus, sekä korkea kehon painoindeksi.

Ulkoisia riskitekijöitä ovat kallistunut tai kova juoksualusta, puutteelliset kengät, äkillinen muutos harjoittelutehossa ja edeltävä alaraajavamma. Ajan kuluessa kasvava rasitus ja syklinen kuorma voivat johtaa penikkatautiin. Harjoitteluvirheet ovat yksi yleisimmistä penikkataudin syistä, etenkin urheilijoilla, jotka yrittävät liian paljon ja liian nopeasti. Harjoitteluvirheitä ovat esimerkiksi harjoittelumäärän lisääntyminen, intensiteetin lisääntyminen tai yksittäisen harjoittelukerran keston piteneminen äkillisesti. Tällöin säärien kudokset eivät ole valmiita kasvavaan rasitukseen, vaan reagoivat kipeytymällä.

Penikkataudin syissä korostuu ulkoisten ja sisäisten tekijöiden yhteisvaikutus. Harvassa tuki- ja liikuntaelimistön vaivassa voidaan yksiselitteisesti sanoa jonkin tietyn asian johtaneen kiputilaan, vaan taustalta löytyy yleensä useita eri tekijöitä. Penikkataudin ulkoiset tekijät, kuten juoksualusta ja harjoitteluvirheet voivat lisääntyneen harjoitteluintensiteetin seurauksena johtaa penikkataudin sisäisiin tekijöihin, kuten luun taipumiseen ja lihasepätasapainoon.

Kuinka penikkatautia hoidetaan?penikkatauti-proximafinland-fysioterapia-tampere

Penikkatauti on helposti uusiutuva vaiva, joten sen hoidossa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota aiheuttajien selvittämiseen ja niihin puuttumiseen. Akuutissa vaiheessa penikkataudin hoitona käytetään lepoa, kylmähoitoa sekä tulehduskipulääkkeitä. Tärkeää on huomata että lepo ei tarkoita kuitenkaan sängynpohjalla makaamista, vaan lepoa liikunnasta jossa sääreen kohdistuu tärähtäviä tai iskeviä voimia. Hyviä lepojakson liikuntamuotoja ovat mm. uinti, pyöräily ja kuntosaliharjoittelu.

Kun tulehdus on saatu hallintaan, voidaan käyttää fysioterapian menetelmiä mm. stimuloida kudosten paranemisprosesseja kylmä- ja lämpöhoitojen sekä sähköhoitojen avulla. Muita tavallisesti käytettyjä hoitokeinoja ovat rasittuneiden lihasten venyttely ja pehmytkudoshieronta, alaraajan lihasten vahvistaminen sekä virheasentojen korjaaminen jalkineiden, tukipohjallisten ja ortoosien avulla.

 

Tasapainoharjoittelulla parantaa nilkan hallintaa

Yksi nilkan hallintaa ja lihasvoimaa parantava harjoitus on tasapainoharjoittelu. Yhdellä jalalla seisonta on erinomainen tasapainoharjoite; se harjoittaa nilkkaa tukevia lihaksia ja nivelsiteitä, jolloin nilkka mukautuu juoksualustaan paremmin, sillä juostessakin jokaisessa otetussa askeleessa tulee yhdellä jalalla seisontavaihe. Harjoitetta on mahdollista vaikeuttaa taitojen kehittyessä omalle tasolle sopivaksi.

Haluatko parantaa hyvinvointiasi ja terveyttäsi?


Venyttely palauttaa ja rentouttaa lihaksia

Pohkeen lihasten venytelyllä voidaan helpottaa sekä ennaltaehkäistä liikunnasta johtuvaa lihaskipua. Venyttelyä on hyvä tehdä päivittäin, esimerkiksi liikuntasuorituksen jälkeen. Tärkeää on muistaa että venytettävän lihaksen tulee olla lämmin ja rento venyttelyn aikana. Venytyksen tulisi kestää 30-60s/venytettävä lihas.

Eroon penikkataudista Proximalla!

Penikkataudista kärsivien ei tarvitse kuitenkaan olla yksin vaivansa kanssa. Meiltä voit varata ajan Fysioterapiaan tai FysioValmennuksen alkukartoitukseen, missä selvitämme kanssasi tarkemmin vaivan syitä ja syntyperää. Kun syyt penikkataudin takana on saatu selville voimme varata aikaa hierontaan tai suunnitella harjoitusohjelman helpottamaan oireita, ja auttamaan liikunnan parissa jatkamista niin, ettei vaiva pääse uusiutumaan.

Fysioterapeuttiemme tarjoamat hoitokeinot:

  • Ryhti- ja asentovirheiden sekä kävelytekniikan tarkastaminen ja ohjeet niiden korjaamiseen
  • Yksilöllinen harjoitusohjelma, jossa kartoitetaan asiakkaan henkilökohtaiset tarpeet ja ongelmakohdat
  • Lajiteknisten virheiden tarkastelu ja korjaaminen
  • Hieronta
  • Kinesioteippaus, jossa korjataan jalkaterän asentoa ja parannetaan lihaksen voimantuottoa
  • Yksilöllisten jalkineiden ja pohjallisten hankinta ja neuvonta

Blogiteksti on tiivistelmä opinnäytetyöstä Penikkataudin itsehoito ja ennaltaehkäisy. Harju, Jessica & Kallunki, Mirva. 2014. Tarkempi lähdeluettelo löytyy opinnäytetyön lopusta.

-Fysioterapeutti Mirva Kallunki

Lue myös teksti Juoksijan penikkataudista.

 

Kommentoi