fbpx

Vauhtikestävyysharjoittelu – Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast

Tässä jatkossa asiantuntijamme paneutuvat vauhtikestävyysharjoittelun saloihin. Vastaamme muun muassa kysymyksiin: Miten tehdä vauhtikestävyysharjoittelua, mitkä ovat yleisimmät virheet ja mikä on maitohapon myytti? Tutustu Juoksijan ja Triathlonistin Tukeva voimaharjoitusohjelmiin tästä! Nyt 19,90€ (norm. 29,90) Tarjous voimassa 30.6.2020 asti! Isäntinä toimivat fysioterapeutit … Continued

Jalkaterän murtuman kuntoutus – kipsinpoiston jälkeen

posted in: Fysioterapia | 0

Tämä blogiteksti on jatkoa aikaisemmin julkaistulle Jalkaterän murtuman kuntoutus -blogitekstille. Tekstissä keskitytään jalkaterän murtuman kuntoutukseen, mutta tekstin vinkkejä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi sääriluun tai nilkan murtuman kuntoutuksessa. Immobilisaatiojakson (kipsinpoiston) jälkeen on usein havaittavissa vamma-alueen lihaksissa heikkoutta. Lisäksi nivelten liike saattaa … Continued

Peruskestävyysharjoittelu – Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast | Proxima Finland

Tässä jaksossa käymme läpi peruskestävyysharjoittelua. Miksi peruskestävyysharjoittelu on niin tärkeää? Miten voin määrittää omat sykealueeni? Mistä tiedän olenko harjoitellut liian kovaa? Miksi nuoren, lajista riippumatta, on tärkeä harjoittaa peruskestävyyttä? Miten naisten ja miesten harjoittelu eroaa? Voit kuunnella jakson Spotifysta, Apple … Continued

Tiivistelmä – Peruskestävyysharjoittelu | Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast

Mitä on peruskestävyysharjoittelu? Sykealueet 40-70% Vo2max- arvosta. Kokeneilla urheilijoilla korkeampi kuin aloittelijoilla. 50-70% maksimisykkeestä, kokeneemmilla voi olla 80-85% tai enemmänkin Eri lajeissa erilaiset sykealueet, esim. juoksu vs. pyöräily vs. uinti Ei vertailukelpoisia yksilöiden kesken: vaikuttaa ikä, sukupuoli, harjoitustausta yms. Vaikutukset … Continued

Jalkaterän murtuman kuntoutus

posted in: Fysioterapia | 0

Älä murehdi murtumaasi yksin – ota fysioterapeutti avuksesi kuntoutukseen Jalkaterän murtuman kuntoutus on mahdollista ja hyödyllistä, vaikka lääkäri ei ottaisikaan asiaa vastaanotolla esille. Kannattaa olla itse aktiivinen ja kysyä kuntouttamisesta niin lääkäriltä kuin fysioterapian asiantuntijoiltakin.  Murtumat ovat usein moninaisia, ja … Continued

Hiihtoetiketti – laturaivo on turhaa

posted in: Fysioterapia | 0

Tänä talvena mm. Yle, Iltasanomat ja Iltalehti ovat uutisoineet laturaivosta ja, miten lapset ovat joutuneet laturaivon kohteenksi. Teimme hiihtoetiketin ohjeeksi kaikille hiihtäjille ja latujen lähistöllä kulkeville. Olemme listanneet hiihtoetiketin, joilla pystyy välttämään laturaivoa ja kaikki latujen käyttäjät mahtuvat sopusoinnussa laduille. … Continued

Kestävyysharjoittelu – Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast

Tässä jaksossa käymme läpi kestävyysharjoittelun perusteita. Mitkä ovat kestävyysharjoittelun fysiologiset vaikutukset? Mitkä ovat kestävyysharjoittelun muodot? Miten kestävyysharjoittelua tulisi toteuttaa? Voit kuunnella jakson alla olevasta upotuksesta, Spotifysta tai Sound Cloudista! Voit lukea jakson tutkimustiivistelmät tästä. Isäntinä toimivat Proxima Finlandin fysioterapeutit Arttu … Continued

Tutkimustiivistelmät – Kestävyysharjoittelu | Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast

Effects of concurrent endurance and strength training on running economy and V̇O2 kinetics MILLET, G. P., B. JAOUEN, F. BORRANI, and R. CANDAU. https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2002/08000/Effects_of_concurrent_endurance_and_strength.18.aspx TAVOITTEENA: Voimaharjoittelun ja kestävyysharjoittelun vaikutuksista juoksutekniikkaan ja VO2 kinetiikkaan. MITEN: Yhteensä 14 triathlonistia, joista 7 triathlonistia … Continued

Hiihto ja selkäkipu

posted in: Fysioterapia | 0

Tänä talvena, vaikka hiihtokelejä ei juurikaan ole ollut, olen saanut useampaakin selkäkipuista hiihtäjää fysioterapian keinoin hoitaa. Siitä sainkin mieleeni kirjoittaa tämän blogitekstin. Ensimmäiseksi haluan sanoa, että tässä blogitekstissä olevat ohjeet eivät ole yksilöllisiä, vaan ne on tehty lajianalyysin perusteella. Tämä … Continued

Voimaharjoittelu – Kestävä, Vahva, Nopea! -podcast | Proxima Finland

Toisessa jaksossamme pääsemme voimaharjoittelun maailmaan. Kannattaako kestävyysurhelijan kehittää voimaominaisuuksia vai panostaako pelkästään kestävyyteen? Tässä jaksossa paneudumme myös voimaharjoitteluun liittyviin myytteihin, kuten ”voimaharjoittelu jumittaa”, ”voimaharjoittelu kasvattaa lihaksia ja kestävyysurheilijasta tulee liian painava”. Jakson tutkimustiivistelmät luettavissa tästä. Isäntinä toimivat Proxima Finlandin fysioterapeutit … Continued