Kyllästynyt kipuun?

Jokainen meistä tuntee jossain vaiheessa elämäänsä kipua. Pelikentällä tai lenkkipolulla on tullut venähdys, työpäivän jälkeen niska ja olkapäät särkevät ja tuntuvat aroilta tai aamulla huonosti nukutun yön jälkeen alaselkä on niin kipeä, että kävely on vaikeaa. Kivun ilmaantuessa sitä olisi tärkeää hoitaa mahdollisimman nopeasti ja selvittää sen aiheuttaja heti alkuvaiheessa. Joskus kipu saattaa kuitenkin pitkittyä ja vaikuttaa negatiivisesti elämänlaatuun sekä arjessa jaksamiseen ja toimintakykyyn. Miten kipuun voidaan vaikuttaa? Miten kipu saadaan vähenemään?

 

Kipu on viestipain-1015576_1920

Kipu ja sen ilmaantuminen viestii lähes poikkeuksetta jostain ongelmasta, mutta kivun ei tarvitse olla itseisarvo, vaan siihen voidaan vaikuttaa ja sitä voidaan helpottaa. Alkuvaiheessa tärkeintä olisi selvittää, mistä kipu johtuu ja mikä on sen pääasiallinen aiheuttaja. Kun saadaan selvitettyä, mikä kipua aiheuttaa on terapeutinkin huomattavasti helpompi suunnitella terapian etenemistä ja sisältöä. FysioValmennuksessa sinulle luodaan yksilöllinen suunnitelma ja harjoitusohjelma, joissa otetaan huomioon vaivasi ja lähtötilanteesi. Tarkoituksena on rakentaa yhdessä kanssasi kokonaisuus, joka auttaa sinua vähentämään kipujasi, helpottaa liikkumistasi ja auttaa toimimaan arjessa kivusta tai vaivasta huolimatta parhaalla mahdollisella tavalla. Haluamme ennen kaikkea auttaa sinua voimaan paremmin ja nauttimaan liikkumisesta ilman kipuja.

 

Kipu rajoittaa arkeaSelkäkipu

FysioValmennuksemme perustuu ajatukseen siitä, ettei kipu tai vaiva saisi olla esteenä liikkumiselle, niin kuin se valitettavan usein tuntuu olevan. Kipu koetaan usein erittäin voimakkaasti elämää rajoittavana tekijänä ja se saattaa vaikuttaa merkittävästi myös henkiseen jaksamiseen, arjessa toimimiseen sekä halukkuuteen lähteä liikkeelle. Kaikilla meistä on jotain vaivoja tai ongelmakohtia, mutta ne eivät kuitenkaan saisi liikaa rajoittaa normaalia toimintaamme ja ne tulisi aina ottaa huomioon liikuntaa tai harjoituksia suunniteltaessa. Sairauksien tai vaivojen ei tulisi koskaan antaa olla esteenä liikkumiselle ja elämästä nauttimiselle. Liikkuminen on mahdollista jokaiselle sairaudesta tai vaivasta huolimatta, tulee vain löytää kullekin yksilöllisesti sopiva tapa liikkua.


Liikkuminen ei tarkoita pelkästään hiki päässä juoksemista tai raudan vääntämistä kuntosalilla, vaan se voi olla jotain, minkä tekemisestä sinä nautit tai minkä parissa juuri sinä viihdyt. Usein hyvinvoinnista puhuttaessa keskitytään ainoastaan fyysisiin ominaisuuksiin, mutta yhtä tärkeää, ellei jopa tärkeämpää, olisi huomioida jokaisen henkinen jaksamisen ja psyykkisen hyvinvoinnin merkitys tavoitteiden saavuttamiselle. Usein liikuntaa ajatellaan liian suorituskeskeisesti ja kilpailunhaluisesti, kun tärkeintä olisi löytää kullekin yksilöllisesti sopiva liikuntamuoto, jonka parissa he viihtyvät ja minkä tekemisestä he aidosti nauttivat. Tällöin muutoksesta tulee pitkäaikaisempi ja se kannustaa liikkumaan ja pitämään itsestään huolta myös tulevaisuudessa, eikä ainoastaan lyhyen kuntoutusjakson ajan.

 

Kipu ei aina tule heti, kun rasitus kynnys ylittyy, vaan kipu voi tulla vasta seuraavana päivänä.
Kipu ei aina tule heti, kun rasituskynnys ylittyy, vaan kipu voi tulla vasta seuraavana päivänä. Fysiovalmennuksessa keskitytään löytämään juuri sinulle sopivat tavat ja määrät liikkua, jotta kehollasi on aikaa palautua ja vahvistua. Sopivalla kuormituksella kehoasi voidaan vahvistaa niin, että kipusi vähenevät tai pääset niistä kokonaan eroon.

Löydä kivuton tapa liikkua

FysioValmennuksessa lähdetään liikkeelle fysioterapeuttimme tekemästä alkukartoituksesta, jossa asiakasta haastatellaan hänen tilanteestaan, selvitetään mahdolliset lääkitykset sekä sairaudet ja asetetaan valmennuksen tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa. Valmennuksen lähtökohtana toimii aina fysioterapeuttinen tutkiminen, joka toimii apuna yksilöllisen suunnitelman toteuttamisessa. Asiakkaan toiveet ja mahdolliset vaivat sekä sairaudet otetaan huomioon valmennusta ja sen sisältöä suunniteltaessa.

Me haluamme auttaa sinua löytämään juuri sinulle parhaiten sopivimman tavan liikkua ja opastaa sinua huolehtimaan omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi. Suunnittelemme yhdessä kanssasi sinulle harjoitusohjelman, joka auttaa sinua vähentämään kipujasi ja parantamaan toimintakykyäsi ja jaksamistasi arjen haasteiden keskellä. Rohkaisemme sinua lähtemään liikkeelle, olemme tukenasi ja autamme sinua pääsemään ylitse mahdollisista peloistasi tai ongelmistasi. Ohjeistamme sinua kädestä pitäen oikeissa suoritustekniikoissa ja tarjoamme sinulle mahdollisuuden liikkua turvallisesti fysioterapeuttimme ammattitaitoisessa ohjauksessa.

 

– Proxima Finlandin fysioterapeutit, Jesse Asikainen ja Arttu Peltola

 

Lue lisää FysioValmennuksesta.

Kommentoi