Kävely – Tiedostamattomat tuki- ja liikuntaelin kivun ruokkijat vol. 2

On aika toisen osan ”tiedostamattomat tuki- ja liikuntaelinkivun ruokkijat”- sarjassa. Ensimmäisessä osassa käsittelin hengitystä ja sen merkitystä tuki- ja liikuntaelimistöllemme (käyhän lukemassa teksti täältä niin saat juonen päästä kiinni). Tämän kirjoitussarjan ajatus on näyttää mikä merkitys pienillä päivittäisillä asioilla voi olla liikkumiseemme … Continued

Miten fysioterapia voi auttaa sinua?

Yleinen virhe liikuntaa aloittaessa tauon tai vamman jälkeen on se, että liikunta ja rasitus aloitetaan liian nopeasti, liian monta kertaa toistuvana ja liian voimakkaasti kehoa rasittamalla. Valitettavan usein ajattelua tuntuu leimaavan “kaikki tai ei mitään” -tyyppinen ajattelumalli, missä siirrytään suoraan … Continued

Ylikunto? Periksiantamattomuuden kääntöpuoli

Pitäisikö lähteä puolikuntoisena treenaamaan vai jäädä sohvanpohjalle makaamaan? Jos painit usein tämän kysymyksen äärellä päätyen ensimmäiseen vaihtoehtoon (tai valitset sohvanpohjalla makoilun ja podet siitä huonoa omatuntoa), suosittelen pohtimaan vastakkainasettelua seuraavasta näkökulmasta: useita viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia kestävä taistelu ylikuntoa … Continued

Mihin seniori tarvitsee voimaa?

Seniori – Miten lihasvoima vaikuttaa liikkumiseen? Lihasvoimaa tarvitaan useissa jokapäiväisissä toiminnoissa, kuten istumasta seisomaan noustessa, kävellessä ja tavaroita nostellessa tai vaikka kantaessa ruokatarvikkeita kaupasta kotiin. Toimintakyvyn, itsenäisen liikkumisen ja arjen askareista selviytymisen kannalta tärkeimmässä osassa on jalkojen lihasvoima. Jalkojen lihasvoimalla … Continued

Hengitys – Tiedostamattomat tuki- ja liikuntaelinkivun ruokkijat vol. 1

Uusi vuosi ja uudet kujeet. Tämä on ensimmäinen osa kirjoituksista, joissa tarkoituksenani on käydä läpi jokapäiväisiä asioita, liikkeitä ja askareita, jotka voivat osaltaan vaikuttaa kiputilojen muodostumiseen sekä niiden kroonistumiseen. Jokapäiväisille asioille on ominaista, että niissä tulee yleensä paljon toistoja päivän … Continued

Syvien vatsalihasten myytti

Mitkä syvät vatsalihakset? Mikä keskivartalon tuki?   Keskivartalon tuesta alettiin puhua 90-luvun loppupuolella. Tutkimukset osoittivat tuolloin keskivartalon lihasten toiminnalla olevan mahdollisesti vaikutusta selkävammasta toipumiseen sekä krooniseen alaselkäkipuun. Selkävammojen ja selkäkivun seurauksena kehonkäyttötapamme ja liikemallimme muuttuvat, jolloin myös keskivartalon lihasten toiminta … Continued

Liikehäiriö rasitusvammasi tai kipusi syyllinen?

posted in: Fysioterapia | 0

Oikeat suoritustekniikat ja liikkumisen laatu ovat tärkeitä tekijöitä vammojen ja kipujen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Mutta milloin liikehäiriötä tai ei-optimaalista tekniikkaa voidaan epäillä rasitusvamman ja kivun aiheuttajaksi? Tässä blogitekstissä fysioterapeuttimme Janne antaa vinkkejä, joiden perusteella pystyt päättelemään olisiko liikehäiriöllä osuutta sinun … Continued

Stressi – myrkkyä vai bensaa koneeseen?

Mitä stressi on? Stressi tarkoittaa tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon haasteita ja vaatimuksia, että sopeutumiseen käytettävissä olevat voimavarat ylittyvät. Vaikka stressillä on paha maine, se voi kuitenkin olla hyödyllistä joissain tilanteissa, vaikka arkikielessä stressillä ei yleensä tarkoitetakaan myönteistä stressiä. … Continued

Kipu on vain korviesi välissä

Oletko sinäkin kyllästynyt hokemaan ”kipu on vain korviesi välissä”, kun useista tutkimuksista huolimatta kivulle ei löydy selittävää tekijää? Niin ärsyttävä kun tuo sanonta onkin, siinä on jotain perää. Sekä akuutti että krooninen kipu on oikeastaan aina ”korvien välissä”, sillä varsinainen … Continued

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

  “En voi liikkua, koska polviin sattuu.” Olen kuullut lukuisia kertoja lauseen: ”En pysty tekemään tai jaksa tehdä tuota, koska olen jo niin vanha.” Joka kerta tämän kuullessani mieleni täyttää liuta kysymyksiä: Miksi et pysty? Haluaisitko pystyä tekemään niin? Mistä … Continued